Problem z DPF – wyłączyć czy naprawiać?

Zapchany filtr DPF, to zmora niejednego auta. Spadek mocy i nieustannie paląca się kontrolka filtra cząstek stałych, to tylko niektóre z niedogodności. Wymiana filtra DPF w serwisie nie należy do najtańszych, dlatego wielu kierowców decyduje się na deaktywację filtra i jego usunięcie. Ale istnieją jeszcze inne metody aby rozwiązać ten problem.

 

Beznazwy-1

 

Wypalanie DPF i FAP

Pierwsza metoda, którą należy rozważyć to wymuszone wypalanie DPF. Jest to metoda najmniej inwazyjna, odbywa się podczas postoju auta i trwa zazwyczaj kilkanaście minut. Polega na podniesieniu przez sterownik silnika obrotów, co za tym idzie – wypaleniu sadzy zebranej w filtrze. Zabieg ten sprawdza się szczególnie w przypadku kiedy często gasimy i uruchamiamy auto oraz podróżujemy tylko na krótkie dystanse. Nie ma wtedy możliwości samoczynnego wypalania się osadów z filtra i może się on zatkać.
Tak więc jeśli kontrolka DPF świeci, a auto użytkujemy tylko na krótkie odcinki, to wypalanie może rozwiązać problem.

 

Czyszczenie, regeneracja filtra DPF i FAP

Jeżeli wypalanie nie przynosi oczekiwanych rezultatów, czy też nie ma możliwości przeprowadzenia takiego zabiegu, pomocne może się okazać czyszczenie filtra DPF czy FAP. Sprowadza się ono do rozpuszczenia złogów, sadz i popiołów zebranych w filtrze, a następnie do ich usunięcia. Zabieg ten odbywa się po uprzednim zdemontowaniu filtra i umieszczeniu go w specjalnej maszynie, która przy wykorzystaniu odpowiednich środków chemicznych oczyszcza nasz DPF. Filtr taki, o ile nie uległ uszkodzeniom podczas użytkowania odzyska większość swojej sprawności. Należy pamiętać, że po wykonaniu czynności czyszczenia należy zaprogramować sterownik aby traktował nasz zregenerowany filtr jako nowy.

 

Usunięcie DPF

Ostatnią metodą jest usunięcia mechanicznego wkładu filtra. Zalecamy tę opcję jeżeli pojawiają się uporczywe błędy, serwisowanie i czyszczenie filtra stają się zbyt kosztowne, bądź też auto przeznaczone jest do sportu. Odbywa się to poprzez elektroniczną modyfikację, a następnie demontaż filtra. Zabieg ten nie powinien sprawiać żadnych problemów czy reakcji ze strony auta.

 

Pragniemy przypomnieć, że wypalanie, czyszczenie czy usunięcie filtra cząstek stałych należy przeprowadzać tylko w autoryzowanych serwisach.

 

 

Nie znalazłeś tego, czego szukałeś?
Zadzwoń, lub napisz do nas!
tel / fax 91 453 54 65
[email protected]